Vanavond hebben we een heel bijzondere bijeenkomst gehad. We vonden als bestuur, dat we de club wat meer moesten sturen en klaar maken voor de toekomst. En wat doe je dan als je wat extra input nodig hebt? Dan roep je je leden op om gezamenlijk na te denken over je plannen.
We hadden Robbert Meeder, bekend van radio en met name het programma Langs de lijn en omstreken, gevraagd of hij de discussie als moderator in goede banen kon leiden. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Enthousiast en belangeloos daagde Robbert ons donderdagavond uit. Er werd dan ook levendig gebrainstormd.
De locatie was het kantoor van Arjan Valk aan het Kerkplein. Deze locatie was bewust gekozen omdat het zowel de werksfeer als toch ook de warmte en intimiteit van de groep kon stimuleren. Arjan, dank voor je gastvrijheid!
De avond was een succes. We hebben een grote hoeveelheid informatie gekregen, waarmee we als bestuur verder kunnen.
Na de discussies zijn we met honger en dorst naar Meat vertrokken, waar we weer warm werden ontvangen en heerlijk konden eten. Echt als een vriendenclub!
Hierna even kort het inhoudelijke verslag van de belangrijkste punten.
Robbert sprak ieder van ons aan over drie vragen:
- wat vind je van onze club, waarom ben je lid geworden;
- wat zou het bestuur kunnen doen om nog aantrekkelijker te worden;
- vertel iets leuks, of juist iets minder leuks, dat je in je werk tegengekomen bent. Het mag ook iets zijn, dat je met een mede-zakenvrienden-lid hebt meegemaakt
Dit waren de antwoorden:
- Organiseer een mix van leuke en zakelijk gezien leerzame dingen waar ik als ondernemer mijn voordeel mee kan doen. Dus waarvoor ik ‘uit mijn stoel kom. Organiseer dus vooral bijeenkomsten, waar ik als ondernemer wat van leer in plaats van alleen maar voor de ‘leuk’.
- Jaarlijkse ‘ZVS young ones dag’ (i.p.v. zomeruitje). Startende jonge ondernemers krijgen hierbij een dag lang gratis advies van ZVS-leden. Dit zorgt voor publiciteit en toont onze maatschappelijke betrokkenheid
- Elk jaar ‘Dag van de club’. Huidige ZVS-leden worden dan extra opgeroepen om die dag een aspirant-lid mee te nemen. ZVS betaalt 50% van de kosten (eten, drinken), de ‘aanbrenger’ betaalt de andere helft.
korte verslagjes blijven plaatsen op social media en korte videotestimonials maken van blije/tevreden ZVS-leden - Voor nieuwe leden/jongeren: stel een coach of buddy aan
- Maak het netwerk breder: meer beroepen, ruimer geografisch gebied
- Initieer het bespreken van werkervaringen/sparren met elkaar
- Jongeren hebben tegenwoordig minder tijd voor netwerkbijeenkomsten. Zij vinden de balans werk-privé belangrijker
- Stimuleer informele contacten/persoonlijke contacten buiten de bijeenkomsten om
- Via de website meer interactie onder de leden. Bijvoorbeeld een forum. Tips met elkaar delen. Bespreken van zakelijke obstakels, interesses of favoriete tools. Vraag en antwoord. Exclusieve online bijeenkomsten/webinars voor leden.
- Ondernemersprofielen in de ledenindex uitbreiden.
- Behind-the-scenes content: Bijvoorbeeld “Lid van de maand” interviews.
- Wissel van zitplaats zodat je ook eens naast een (onverwachts) persoon komt te zitten
- Voor nieuwe leden/introducees is het best beangstigend/indrukwekkend om in een hechte vriendengroep te komen
- Zakenvrienden soest is inmiddels wel een hechte vriendengroep
- Stimuleren om contacten te leggen
- Bij introducees vragen of je eens bij hen op het bedrijf kan langskomen om kennis te maken
- Vriendschappelijk contact staat voorop, maar heb je daar als jongere nog behoefte aan?
- Hot seats: Eén ondernemer deelt zijn/haar grootste uitdaging en de groep denkt actief mee over oplossingen. Duur: 15-20 minuten per persoon. Voor direct toepasbare inzichten.
- Check-in momenten: Iedereen deelt waar hij/zij de afgelopen maand aan heeft gewerkt.
- Interne kennissessies: Laat leden een korte masterclass geven over hun expertise.
- Boekbesprekingen: Kies een inspirerend ondernemersboek en bespreek het samen.
- Brainstorm-sessies: Creëer ruimte voor leden om hun ideeën te pitchen en feedback te krijgen.
- Samenwerkingsprojecten: Moedig leden aan om gezamenlijke initiatieven op te zetten.
- Regels vaststellen: Creëer een veilige en respectvolle sfeer (alles blijft binnen de groep).
- Kleine groepen binnen de groep: Voor diepgaandere gesprekken en support.
- Plenair werkgerelateerde zaken bespreken
- Presentaties voor de groep faciliteren
- Hoe maak je het voor jongere mensen interessant?
- Waarom die focus op jongeren? Ervaren ondernemers zijn toch minstens zo relevant?
- We hebben toch twee doelstellingen? 1. om nieuwe mensen binnen te halen, maar 2. om zittende leden te blijven binden
- Voer exit-gesprekken met leden die opzeggen
- Doe bij oudere leden een beroep op hun coachende vaardigheden en ervaring; bij jongeren werf je door ze kansen te bieden
- Als er een introducee zich meldt, stuur dan alle leden vooraf een kort berichtje over de introducee met wat achtergrondinformatie. Dan is de ontvangst minder “koud”
- Maak als club je visie, missie en doelen expliciet
- Breng de onderlinge relaties tussen de clubleden in beeld.
Tenslotte een oproep aan alle aanwezigen, maar óók aan degenen, die er niet bij waren: heb je aanvullingen? Geef ze mij svp per mail door.
Harold van Bourgondiën, voorzitter