Zakenvriendin Ingrid Brouwer, haar man Wim en zwager Rob verwelkomen ons in hun Wijnhandel-Slijterij voor een proeverij. Op deze winderige, regenachtige avond voelt de ontvangst met bubbels en hapjes extra warm en hartelijk.
Als rechtgeaard voorzitter geeft Harold van Bourgondiën alvast een inleiding op het thema. Wisten wij wel dat wijn al meer dan 7000 jaar gedronken wordt? Eerst in de Kaukasus en zo’n 3000 jaar later ook in Europa? Het eerste biertje werd waarschijnlijk in Syrië of Irak genuttigd, ongeveer 6000 jaar geleden. De eerste stukjes informatie van de avond. Er zouden er nog vele volgen. Maar vragen heeft Harold ook: hebben slijterijen een ‘zorgplicht’ ten opzichte van alcoholmisbruikers? En hoe hou je je fysieke zaak aantrekkelijk in tijden van webwinkels?
Met de paplepel
Al in 1926 verkocht opa Brouwer op de Steenhoffstraat kinderwagens, speelgoed en drank. Heden ten dage zouden we dat een bijzondere combinatie vinden. In 1989 volgde Rob in de voetsporen van zijn opa en opende een slijterij in Soesterberg. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in 1990 startte ook Wim een zaak, in Maarn. De winkel op de Steenhoffstraat werd in 1999 gesloten. Maar de kleinzonen Brouwer hadden de smaak te pakken, dus in 2012 openden Wim en Ingrid een nieuwe zaak aan het Plein van Zuid in Soest. Rob sloot in 2014 de zaak in Soesterberg en voegde zich bij Wim en Ingrid in Soest. Een kennelijk recept voor succes want inmiddels heeft het drietal twee goedlopende zaken, drie medewerkers en een webshop.
Webshop
De webshop is belangrijk om je te onderscheiden met apartere producten, legt Ingrid uit. Zo bieden ze een Bollinger 007 Limited Edition aan voor 185 euro. Bollinger Champagne brengt deze fles uit ter ere van 40 jaar Bollinger èn de 25ste James Bond film die in april 2020 uitkomt. Er zijn al zes flessen verkocht. Het Piggy-spaarsysteem stelt klanten in staat om te sparen voor gratis artikelen èn zorgt voor klantenbinding. Ze zijn lid van het Slijters Promotieplan waardoor bepaalde producten voor een actieprijs aangeboden kunnen worden. Bovendien komen klanten ook via de webshop naar de fysieke winkel. Voordelen te over dus.
Zorgplicht?
“Het is verboden te verkopen aan personen die onder invloed van alcohol zijn. Uiteraard controleren we op leeftijd, en ook de bezorger moet om legitimatie vragen. 1 à 2 keer per jaar wijzen we iemand de deur en adviseren we hem of haar om hulp te zoeken”, aldus Wim.
Proeverij
En dan is het tijd voor de proeverij. Er staan jenevers, wijnen en likeuren op het menu. In groepjes gaan we aan de slag; proeven en luisteren naar de verhalen van Wim, Ingrid en Rob. Zo vertelt Wim over Dutch Courage gin. Die heet zo omdat de soldaten een (of meerdere) glaasjes wegtikten om zonder doodsangst het slachtveld op te kunnen. Ingrid laat ons kennis maken met de prachtig vormgegeven flessen likeur van Zuidam. Ideaal als cadeau, want zeer smaakvol en mooi om te zien. Rob tenslotte vertelt trots over een eenmalige wijnblend die ze zelf samengesteld hebben in Frankrijk en die als beste uit de bus bleek te komen. Maar smaken verschillen. Zo vond Peter Steenbergen de laatste wijn van de proeverij toch echt het lekkerste. Geen probleem want bij Brouwer is er voor ieder wat wils.
Voortzetting bij de Eetvilla
Ook deze keer zijn er weer introducees bij onze gezellige club. Voorafgaand aan het diner stellen Reijer Looysen, Guido Victor de Vries, Isabelle van Schip en Mark Haringsma zich (nogmaals) kort voor. Bij Mark van Hifi Choice zijn we in september te gast voor een bedrijfsbezoek over o.a. smart living. We kijken er al naar uit!
Tekst: Sandra Goutier, All Text Power
Foto’s: Rombout Verschoor, Rombout Verschoor Video & Projecten